UniPharma in het Biojournaal: “Drogisterijen en gezondheidswinkels afgeknapt op massaproducten”

UniPharma in het Biojournaal:

 

Jacco van Liere, UniPharma:
“Drogisterijen en gezondheidswinkels afgeknapt op massaproducten”

 

Tholen – Bij UniPharma merken ze dat er in de aangesloten winkels steeds meer schapruimte vrijgemaakt wordt voor bio-producten. “Drogisterijen en gezondheidswinkels zijn al lang afgeknapt op massaproducten. Met biologische producten kunnen ze zich onderscheiden. Wel is er voldoende ruimte en een bepaald kennisniveau nodig in de winkel. En de winkelier moet er in durven en kunnen investeren”, aldus Jacco van Liere, General Manager van UniPharma.

 

Jacco verwacht dat kleine winkels op den duur gaan verdwijnen en juicht investeringen daarom toe. “Om onder de druk vanuit grootwinkelbedrijven uit te kunnen komen moeten winkels open staan voor een onderscheidend, specialistisch assortiment, zonder het bestaande aanbod en dus de bestaande traffic uit het oog te verliezen. Als een winkelier niet wil investeren in onderscheidend vermogen, heeft een winkel geen bestaansrecht. Onderneem vooral lokaal, geef een persoonlijke touch aan je winkel. Het draait erom wat je betekenis op je lokale markt is. Omdat de markten naar elkaar toegroeien is het ook essentieel om open te staan voor nieuwe merken en categorieën. Je moet als zelfstandige voorop willen lopen. De aangesloten winkeliers kunnen op ons terugvallen als het gaat om het assortiment, schappenplan en in- en exstore communicatie, maar het is aan henzelf om er lokaal iets van te maken.”

 

UniPharma2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jacco van Liere.

 

Eerder vertelde Jacco al dat UniPharma biologisch echt als een kwaliteitslabel ziet en dat ze nog volop groeikansen zien in de natuurvoedingsbranche. De activiteiten van het in Middelburg gevestigde bedrijf zijn verdeeld over vier takken. Zo is UniPharma groothandel voor drogisterijen, gezondheidswinkels en apotheken. Ook levert de groothandel aan de retail en is UniPharma druk met de exclusieve distributie van verschillende merken, waaronder Rabenhorst.

 

UniPharma focust vooral op verzorgings- en gezondheidsproducten. Door vooral in te zetten op adviesgroepen kunnen we ons onderscheidend vermogen behouden.” Meer dan 100 aangesloten winkels werken inmiddels met het concept ‘Drogist Bewust Beter’. “Hiermee geven we invulling aan de vraag naar massaproducten, luxeproducten en gezondheidsproducten. Binnen dit concept kunnen we makkelijk op basis van de lokale situatie van de ondernemer schakelen.”

 

UniPharma

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Concurrentie vanuit supermarkten
Hoe kijkt Jacco naar het feit dat ook in reguliere supermarkten steeds meer bio-producten verkrijgbaar zijn? “De retail is op zoek naar iets om het margeverlies door de enorme promodruk in de massa op te lossen. Dit doen ze onder andere met producten die zich al bewezen hebben in de natuurvoedingsbranche.” Jacco erkent dat ook voor UniPharma de concurrentie vanuit de supermarkten toegenomen is. “Er steeds meer mensen die allergenenproducten nodig hebben. Toch zien wij niet al deze mensen terug in de drogisterijen en gezondheidswinkels. Glutenvrije producten zijn nu immers ook volop in de supermarkt verkrijgbaar.”

 

Webshops
UniPharma is ook actief als logistiek dienstverlener voor webshops. Jacco: “We doen dit voor de grotere webshops.” Ik zie ook alleen toekomst in webshops van een dergelijke grootte. Alleen deze shops zullen uiteindelijk overleven in de concurrentie met het grootwinkelbedrijf. Traditionele winkeliers zien internet soms als een bedreiging, maar daar ben ik het niet mee eens. Webshops bedienen een heel ander aankoopmoment. Voor fysieke winkels komt het altijd terug naar de betekenis van je winkel voor de consument, daarom is lokale meerwaarde zo belangrijk.”

 

UniPharma1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voor meer informatie:

Jacco van Liere
UniPharma
Ramsburgerweg 2-12
4332 SG Middelburg
0118 434400
j.a.vanliere@unipharma.nl
www.unipharma.nl