Neusverkoudheid
Deze maand aandacht voor de categorie Neusverkoudheid. Year-to-date 2023 zien we hier binnen totaal Drogisterij een krachtige groei van zo’n 7% ten opzichte van dezelfde periode in 2022 in waarde. Dit resulteert in een omzet tot aan week 32 van ruim €38 miljoen. Het volume is gelijk gebleven ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor.

Impact Corona
Het is belangrijk om te realiseren dat een deel van de bovenstaande groei (zeker vs YtD 2021) veroorzaakt wordt doordat we langzaamaan Corona achter ons hebben gelaten en er weer meer mensen verkouden raken. In YtD 2022 zit nog een laatste staartje aan Corona-maatregelen opgesloten (januari + februari 2022). Inmiddels kunnen we stellen dat het ernaar uitziet dat we terug zullen gaan vallen naar de reguliere seizoenspatronen zoals we deze ook kenden voor Corona.

Xylometazoline vs Zoutoplossingen
Zoals bekend, bestaat de Neusverkoudheidsmarkt uit twee grote segmenten; producten met Xylometazoline en producten obv zoutoplossingen. Het deelsegment Xylometazoline neemt YTD zo’n 80% van de waarde voor haar rekening binnen het drogisterij kanaal. Dit neemt niet weg dat het deelsegment Zoutoplossingen zeer belangrijk blijft met een jaarlijkse omzet van ruim €11 miljoen. Tevens is het bij dit segment wél mogelijk om dit additioneel en met kortingen onder de aandacht van de consument te brengen.

Daarnaast is duidelijk zichtbaar dat het deelsegment Zoutoplossingen een hogere aankoopwaarde per item heeft en dus meer waarde toevoegt dan de Xylometazoline producten. Hierbij valt bijvoorbeeld ook te denken aan de Physiomer Neusspoelingen die een hogere aankoopprijs kennen. De waarde per verkocht item ligt YtD dan ook bijna 38% hoger voor een zoutoplossing product vs een Xylometazoline. Kortom, het is belangrijk om deze verschillende segmenten goed onder de aandacht te houden richting de consument, een goede positie op het schap te geven om zo uiteindelijk te zorgen voor een gezonde en evenwichtige groei van de Neusverkoudheidscategorie in totaal. Hierbij is een goed A-merk assortiment uiteraard ook van groot belang.

Private Label
Als we kijken naar de verkopen binnen Drogisterijen dan zien we dat het eigen merk (Private Label) een steeds grotere positie inneemt. Op dit moment komt er zo’n 60% van de totale omzet vanuit Eigen Merk binnen Neusverkoudheid. Veel consumenten worden door de hoge inflatie momenteel hard geraakt in hun portemonnee en zoeken naar goedkopere alternatieven.

