Refill Bar trekt consumenten aan!

Refill Bar Drogist Bewust Beter Pijl

“Ik begrijp niet dat er niet meer ondernemers met dit concept aan de slag gaan!”

Om een circulaire economie te stimuleren en de hoeveelheid afval te verminderen, kwam Eldert Pijl met het idee om te starten met een Refill Station in zijn drogisterij. Ongeveer 40% van al het plastic dat wereldwijd wordt geproduceerd wordt maar één keer gebruikt en daarna weggegooid! In samenwerking met UniPharma is het refill concept uitgerold en nam Drogisterij Pijl, als eerste in Nederland, de aftrap met een Refill Station Faith in Nature. Nu zijn we 9 maanden verder, hoe wordt het concept ontvangen door de consument?

Uni Pharma Leeuwarden MR1021 8

Eldert Pijl van Drogist Bewust Beter Pijl aan het woord:

“Er wordt heel enthousiast gereageerd op de Refill Bar, er zijn consumenten die speciaal hiervoor de winkel opzoeken. We treden er niet heel veel mee naar buiten, het loopt gewoon vanzelf. Afgelopen vrijdag was er iemand uit een andere wijk bij ons in de winkel, iets later hoorde ik haar aan de telefoon zeggen: “Je moet hier ook echt naartoe, zó leuk!”.

In een kleine 9 maanden hebben we maar liefst 100 liter getapt! Koploper is de handwash, gevolgd door de douchegel, shampoo en crèmespoeling. Ik heb 103 luxe pompflesjes van 300 ml gevuld, welke later weer gebruikt zijn om bij te vullen. Conclusie: 2/3 neemt een eigen flesje mee naar de winkel. Er zijn klanten die de originele Faith in Nature flessen kopen als deze bijvoorbeeld in de aanbieding zijn en deze gebruiken om later weer te hervullen. Maar ik zie van alles voorbij komen, er staan klanten in de winkel met een eigen flesje of bijvoorbeeld een lege Kruidvat flacon! Een eigen flesje meenemen klinkt als omslachtig, maar het is, net als bij de plastic zak, iets dat gewoon even in je systeem moet komen. En dan wordt je flesje ook nog gevuld met een heerlijk, natuurlijk product voor een goede prijs én draag je je steentje bij aan een beter milieu.

Uni Pharma Leeuwarden MR1021 9

Ik begrijp niet dat er niet meer ondernemers met dit concept aan de slag gaan, het gaat echt om een kleine investering en het zorgt voor traffic in je winkel! Het is heel toegankelijk voor de consument, het is echt de doorsnee consument die enthousiast is over het concept. Een ander voordeel van dit concept? Je hebt een paar minuten beleving tijdens het tappen; je maakt een praatje, hoort wat, vraagt wat. Ik zou zeggen: “Ga ermee aan de slag!””.

Interesse? Neem contact met ons op.