Categorie Babyverzorging en Babyaccessoires

Martijn Havenaar: 'De markt voor babyverzorging mag dan klein lijken, de betekenis, strategische waarde en groeipotentie ervan zijn groot. Met het juiste assortiment, afgestemd op de wensen van jonge ouders wordt uw winkel de logische keuze voor een loyale, groeiende kopersgroep.'

De Nederlandse markt voor babyverzorgingsproducten wordt geschat op circa €200 miljoen (CBS, Euromonitor, Statista). Hoewel dit relatief klein is binnen de totale cosmetica-omzet van €3,8 miljard (bron: NCV), groeit de categorie al jaren gestaag met 2 à 3% per jaar. Deze groei wordt in sterke mate gedreven door een duidelijke trend richting premiumisering: ouders kiezen steeds vaker voor duurdere, hoogwaardige en vaak natuurlijke producten.

Deze keuze wordt geleid door het verlangen naar de beste producten voor hun kind. Ouders geven de voorkeur aan natuurlijke, hypoallergene en parfumvrije verzorgingsproducten, al dan niet biologisch. Ook duurzaamheid speelt een steeds belangrijkere rol: van herbruikbare luiers tot plasticvrije billendoekjes en CO2-neutrale productieprocessen. Daarnaast zijn veel ouders op zoek naar multifunctionele producten, zoals oliën, zonnebrand en crèmes. Deze producten zijn zowel effectief als veilig voor de gevoelige babyhuid.

Toch kent de markt ook beperkende factoren. Zo daalt het geboortecijfer gestaag. In 2022 werden er 168.000 kinderen geboren, tegenover 207.000 in het jaar 2000 (bron: CBS). Deze demografische ontwikkeling zet een natuurlijke rem op de volumegroei van deze categorie.

Maar wie enkel naar volume en marktomvang kijkt, mist de onderliggende kansen. Want ondanks zijn beperkte aandeel binnen cosmetica, is de babyverzorgingscategorie van strategisch belang voor drogisterijen. De doelgroep jonge ouders is waardevol: ze bevinden zich aan het begin van een lange customer journey vol aankopen. Denk aan verzorgingsproducten voor baby én moeder, maar ook aanverwante producten zoals drinkflessen, speentjes, postpartummiddelen en relevante verzorgings- en gezondheids­producten in latere stadia van hun leven.

UniPharma heeft op basis van marktdata en consumententrends een uitgebalanceerd baby- schappenplan samengesteld dat bestaat uit de hardlopers en onderscheidende merken binnen de categorie, met een slimme combinatie van:
• Duurzame, dermatologische en natuurlijke babyverzorging
• Essentiële producten zoals luiers en doekjes
• Mama care-producten gericht op herstel en ondersteuning na de zwangerschap

Met dit schappenplan zorgen wij voor maximale zichtbaarheid, relevantie en traffic naar uw winkel. Bovendien sluit het assortiment aan op de waarden van de moderne ouder: bewust, gezond en milieuvriendelijk. Door deze doelgroep aan u te binden, creëert u niet alleen directe omzet, maar ook een langdurige klantrelatie.

Kortom: de markt voor babyverzorging mag dan klein lijken, de betekenis, strategische waarde en groeipotentie ervan zijn groot. Met het juiste assortiment, afgestemd op de wensen van jonge ouders wordt uw winkel de logische keuze voor een loyale, groeiende kopersgroep.

UniPharma heeft een 4-meterschap Baby voor u samengesteld!
Interesse in het schap? Neem contact op met onze afdeling Verkoop Binnendienst!

E:verkoop@unipharma.nl