Hooikoorts/Allergie: Een Boeiende Groeimarkt

Deze maand staat de allergiecategorie in de schijnwerpers. Het is een categorie die de afgelopen jaren aanzienlijk is gegroeid, en het jaar 2023 heeft gezorgd voor een recordomzet van meer dan €24 miljoen aan verkopen in drogisterijen. Hoewel deze categorie in sterke mate afhankelijk blijft van pollen in de lucht, wijst de trend erop dat dit een interessante groeimarkt is.

Voorbereid zijn op piekverkopen is essentieel. Mede door klimaatverandering ervaren steeds meer consumenten gedurende langere perioden van het jaar luchtwegallergieën. Historisch gezien komen consumenten pas naar het schap wanneer ze daadwerkelijk klachten ondervinden. Het is daarom van belang dat het schap klaar is voor deze piekperioden. In 2023 vond ongeveer 34% van de totale allergie verkopen plaats in de maand juni. Wees hierop voorbereid door bijvoorbeeld een extra tweede plaatsing.

Als we kijken naar de verkopen binnen Drogisterijen dan zien we dat het eigen merk (E.M.) een steeds grotere positie inneemt. Op dit moment komt zo’n 505 van de totale omzet vanuit Eigen Merk binnen Hooikoorts. Prevalin is het grootste A-merk wat een aanbod heeft binnen alle verschillende formats.

Ontwerp zonder titel 48

Kortom, zorg voor een goed gebalanceerd en gevarieerd aanbod binnen de hooikoortscategorie om te profiteren van deze groeiende markt. Een extra plaatsing tijdens piekperiodes is zeker geen overbodige luxe!

UniPharma heeft een toonbankdisplay Hooikoorts voor u samengesteld. Een combinatie van neussprays, oogdruppels én tabletten. Deze maand koopt u deze toonbankdisplay extra voordelig in met maar liefst 10% korting!

Zonder titel 121 x 80 px 3