Hooikoorts/allergie een groeiende markt

Nu dat het warmer en droger wordt, komt het hooikoortsseizoen flink op gang. Niezen, hoesten en tranende ogen, echt heel vervelend voor degenen die er last van hebben. Maar hoe zit het eigenlijk met het aantal mensen dat er last van heeft en de markt van anti-allergieproducten?

Opmerkelijk genoeg zagen we in 2022 een kleine daling in de omzet ten opzichte van de twee voorgaande jaren; dit is te verklaren door de enorme groei in 2020 en 2021. Als gevolg van COVID-19 kochten veel consumenten meer anti-allergieproducten om zo geen (zichtbare) klachten te hebben. Als we kijken naar de meerjarige trend dan is het duidelijk dat de allergiemarkt groeit.

Verdubbeling mensen met luchtwegallergie
Als we naar een langere periode kijken dan zien we dat afgelopen 25 jaar het aantal mensen met een luchtwegallergie is verdubbeld, in Nederland gaat het om zo een 25% van de bevolking*

Hooikoorts

Als gevolg daarvan zien we dat de allergiemarkt in de afgelopen jaren flink gegroeid is en de uitgaven voor anti-allergieproducten is verdubbeld.

Diagram allergie producten
Bron: Nielsen - Drug € sales

De invloed van klimaatverandering op allergiemarkt
Klimaatverandering kan invloed hebben op allergische aandoeningen. Ook deze winter verloopt vooralsnog vrij zacht en de eerste elzen en hazelaars staan al geruime tijd in bloei! Bij nat weer wordt de lucht schoongespoeld, maar bij droog weer zullen er weer veel pollen en stuifmeel in de lucht zitten en zullen mensen met een allergie weer hooikoortsachtige klachten kunnen ervaren. Hoogstwaarschijnlijk gaat de klimaatverandering zorgen voor meer pollen in de lucht gedurende het hele jaar.

Moment van aanschaf allergieproducten
Het verleden leert ons dat de consument pas naar het schap komt als hooikoorts zich voordoet: pas op het moment dat de pollen er zijn! Nu het aantal allergiedagen toeneemt door onder andere het zachte klimaat, is het belangrijk gedurende het hele jaar een goed gevuld schap met allergieproducten te hebben.

Private Label
Ook in de allergiemarkt zien we dat consumenten overstappen van A-merken naar het eigen merk (Private Label) .

Allergie omzet

Bron: Nielsen – F/D incl Ecom YtD wk 40 2022 Met dank aan Perrigo, Thijs van Leest Bronnen: *Wageningen Universiteit; St Franciscus Gasthuis, hooikoortsradar.nl