Jacco van Liere over de Veegwet: "Gediplomeerden gaan het verschil maken."
In Who Cares verscheen recent een reactie van Jacco van Liere, General Manager bij Unipharma, op de effecten van de Veegwet:
De effecten van Veegwet (een de toevoeging aan Art.62.1.d van de Geneesmiddelenwet die de mogelijkheid tot verkoop op afstand via een digitaal communicatiemiddel mogelijk maakt), wordt steeds concreter. In een respons op vragen over hoe retailorganisaties zich daarop voorbereiden, reageerde algemeen directeur van UniPharma, Jacco van Liere. Wij gingen het gesprek met hem aan.
Wat is naar jouw verwachting het gevolg van de veegwet?
“Naar mijn mening zal de toevoeging aan de Geneesmiddelenwet gevolgen kunnen hebben op diverse vlakken. Zoals wij het nu inschatten, zijn er drie effecten mogelijk op de personele bezetting van verkooppunten waar UAD-geneesmiddelen worden verkocht. Zo kunnen bestaande UAD-verkooppunten met gediplomeerd personeel in feite voor twee opties kiezen. Een deel zal ertoe besluiten om bij verloop het uitstromende personeel niet te vervangen. Zij gaan dan langzaam maar zeker volledig over naar een digitale oplossing. Maar deze bestaande UAD-punten kunnen ook besluiten om juist verder te investeren in hun gediplomeerde personeel. Zij kunnen dan het imago uitdragen van echte specialist in hun communicatie richting de consument.
Daarnaast zullen er nieuwe UAD-verkooppunten ontstaan, maar die zullen die enkel investeren in een digitale oplossing.
Het is deze driedeling die ook zal bepalen welk assortiment de betreffende drogist zal voeren en welke uitstraling de winkel heeft in de ogen van de consument.”
Nieuwe spelers
Waar komt de bedreiging vandaan – van nieuwe aanbieders of ontwikkelingen binnen de bestaande markt?
“Ik denk dat de markt er rekening mee zal moeten houden dat nieuwe aanbieders zelfzorgmiddelen gaan verkopen. Daardoor zal het aantal outlets toenemen. Mits het gebruik van zelfzorgproducten niet toeneemt of populariseert, betekent dit dat er meer spelers in een markt komen die an sich niet groeit. De zelfstandige drogist zal dus óf moeten specialiseren óf het assortiment verbreden. Alleen: dat mag niet ten koste gaan van de kwaliteitspropositie van de drogist!
Aan de andere kant: ja, er zullen zich nieuwe aanbieders melden op de markt. Maar ik verwacht dat slechts enkele nieuwe aanbieders succesvol zullen zijn. Andere partijen zullen weer net zo snel verdwijnen, wanneer de consument zelfzorgmiddelen niet bij deze winkels zoekt.”
Assortiment
Wat betekent de veegwet concreet voor het assortiment?
“Een onbelicht gevaar voor de omzet van de zelfstandige drogist is dat enerzijds een toenemend gebruik van zelfzorgmiddelen, maar ook een mogelijke toename van klachten als gevolg van onverantwoord gebruik, kan leiden tot een discussie over de afleverstatus van bepaalde geneesmiddelen. De kans is reëel dat het College ter beoordeling van Geneesmiddelen zal besluiten om een deel van het assortiment van UAD naar UA te switchen.
De ondernemer moet ervoor zorgen om in elk geval een goedgeprijsd assortiment generiek aan te bieden en mee te gaan met prijsbewegingen. Zeker bij de start van nieuwe aanbieders zal men via de prijsknop consumenten willen bewegen om daar boodschappen te doen.”
Verschil maken
Welke voorbereidingen treffen jullie als retailorganisatie?
“Ik denk dat wijzelf al ruim op de nieuwe situatie voorgesorteerd hebben. Denk aan onze recente samenwerking met Mooi Parfumerie en een aantal apothekersorganisaties, maar ook de bestaande hechte samenwerking met G&W Gezondheidswinkels. Verder kunnen onze ondernemers gebruik maken van een uitgebreide PIM-feed, voor alle productinformatie om de consument goed advies te kunnen geven. Deze PIM-feed geeft ook de mogelijkheid om betaalbaar en eenvoudig in te stappen op een ‘persoonlijke webshop’.”
En hoe helpen jullie je klanten om met deze nieuwe uitdaging om te gaan?
“Wij zijn in gesprek met de bij ons aangesloten zelfstandige drogisten en geven hen het advies om vooral te blijven investeren in gediplomeerd personeel. Deze gediplomeerden gaan het verschil maken! Maar daarnaast hebben we ook een digitaal communicatiemiddel ontwikkeld. Daardoor kunnen ondernemers zowel de consument bedienen die persoonlijk advies wil, als de consument die zelf de keuze wil maken.”