Categorie Mondverzorging
Martijn Havenaar: De Nederlander vindt een gezond gebit en een gezonde mond steeds belangrijker. Dat kun je bijvoorbeeld concluderen uit het aantal mensen dat naar een mondhygiënist gaat. Volgens onderzoeksdata van VZinfo.nl (op basis van data RIVM) gaat 45,4% van de Nederlandse volwassene tenminste eens per jaar naar de mondhygiënist. Terwijl dat zo’n 10 jaar geleden ‘slechts’ 28,1% was.
Dat de consument bewuster is, blijkt ook uit het feit dat er steeds meer verschillende producten worden gebruikt. Ongeveer de helft van de Nederlanders gebruikt 3 of meer verschillende producten voor mondverzorging (bron: npmm-dgm 2019-2024). Naast tandpasta en een (elektrische)tandenborstel is dat vaak een rager, tandenstoker of mondspoeling.
De totale consumentenbestedingen aan mondverzorging waren in 2024 volgens de Nederlandse Cosmetica Vereniging 495 miljoen euro en groeide 7,8%. Om de markt verder in te delen naar segmenten, kijken we hierna uitsluitend naar de markt binnen het drogisterijkanaal (excl. online). De omvang van deze markt is zo’n 291 miljoen en groeide 8,0%
Tandenstokers, floss en ragers is het snelst groeiende segment, namelijk 12,8% (omzet 41,3 miljoen). Steeds meer consumenten gebruiken deze producten in de dagelijkse routine. Studies hebben aangetoond dat met tandenpoetsen zo’n 60% tot 70% van het tandplak wordt verwijderd. De resterende 30% tot 40% tandplak blijft dus achter. Dit kan grotendeels verwijderd worden door tussen de tanden en kiezen te reinigen (het zogenaamde interdentaal reinigen). Dus met bijvoorbeeld ragers, tandenstokers of floss.
Het grootste segment, met een omzet van 120 miljoen, is tandpasta. Ook dit groeit (+ 7,1%) en dat heeft met name te maken met duurdere producten; dus hogere prijs. Hoewel met name de grootste (massa)merken veel stunten met aanbiedingen, stijgt de gemiddelde prijs en daarmee de omzet van tandpasta als totaal. Er komen meer merken die zich onderscheiden met bijvoorbeeld bijzondere smaken, duurzaamheid of met nieuwe ingrediënten en functionaliteiten. Er is sprake van diversificatie en om voor ‘elk wat wils’ te bieden is er een uitgebreid aanbod aan tandpastamerken.
UniPharma heeft een schappenplan gemaakt dat aansluit bij de markttrends. Er is een gebalanceerd aanbod van tandpasta’s. En er is uiteraard veel ruimte voor interdentaal
reinigen. Interesse in het schap? Neem contact op met onze afdeling Verkoop Binnendienst!
E:verkoop@unipharma.nl